Позиція Асоціації ґрунтується на зверненнях підприємств, які є виконавцями державних контрактів і повідомляють про ризики, що виникають через невизначеність та односторонні переваги, закладені в деякі положення примірного договору. Зокрема, мова йде про широкий перелік оперативно-господарських санкцій до Виконавця, включно з одностороннім розірванням контракту, відмовою від подальших господарських відносин, обмеженням у майбутніх розрахунках. Відсутність чіткого переліку підстав для застосування санкцій створює ризик довільного трактування договору та загрозу припинення співпраці навіть у разі несуттєвих порушень.
Також викликає занепокоєння 20% штраф від вартості непоставленого товару у випадку односторонньої відмови Замовника від контракту. У контексті вже існуючої системи пені, це положення виглядає надмірним і непропорційним.
Окрему увагу привертає забов’язання Виконавця надати сертифікат від Торгово-промислової палати про настання форс-мажору протягом 14 робочих днів. В умовах війни, зруйнованої логістики або міжнародних обмежень, це є фізично неможливим і суперечить принципам добросовісного договірного регулювання.
NAUDI наголошує, що зазначені положення створюють додатковий тиск на добросовісних постачальників, які забезпечують Збройні Сили України озброєнням в умовах війни, і не відповідають принципу рівності сторін у договірних відносинах. Асоціація закликає ДП «Агенція оборонних закупівель» та Міністерство оборони України ініціювати перегляд і коригування контрактів, а також залучити представників ОПК до спільного опрацювання рішень.
Забезпечення сталого розвитку оборонної промисловості та виконання державних контрактів потребує балансу між інтересами держави та добросовісних виробників